Hírek : Pénz, ahogy még nem láttad: Ennyibe kerül feljutni a királykategóriáig! |
Pénz, ahogy még nem láttad: Ennyibe kerül feljutni a királykategóriáig!
Icu 2011.11.28. 21:01
Az ESPNF1 összegyűjtötte a Formula 1 és az alsóbb szériák anyagi feltételeiet. Mennyibe kerül benevezni egy teljes évadra? Mennyi pénz kell ahhoz, hogy valaki eljusson a Formula 1-be? A következő cikkből minden kiderül.
Formula Ford: 100.000 €
Korábbi bajnokok: Ayrton Senna, Eddie Irvine, Jenson Button
A Formula Ford általában az első lépés a gokart után mint együléses széria. A világon több helyen is rendeznek ilyen bajnokságot, mégis a Brit Formula Ford-ot tartják a legrangosabbnak. Az autók 1,6 literes motorral vannak felszerelve. Az idei szezonban 8 versenyből állt a széria olyan pályákkal, mint Silverstone, Brands Hatch és Zandvoort. Ahhoz, hogy valaki itt minden futamon rajthoz tudjon állni nagyjából 100.000 € szükséges.
F2: 260.000 €
Korábbi bajnokok: Andy Soucek, Dean Stoneman, Mirko Bortolotti
Az egykori F2-es versenyszellem és presztízs, amikor először újjáéledt, akkor a GP2 és a Formula 3000 keretein belül manifesztálódott. Azonban, amit jelenleg beakarunk mutatni, az a Max Mosley által 2009-ben életre keltett alacsony költségvetésű sorozat, mely céljait nem tudta elérni és híján maradt mind a befektetőknek, mind a tehetségeknek. Az autókat a Williams fejlesztette és 1,8 literes Audi motor hajtotta. A világbajnok nyereménye pedig egy egész napos teszt volt az említett csapattal. Hiába akarták úgy pozícionálni az egész szériát, mint az F1 egyik lehetséges utánpótló sorozatát, az itt szereplő pióták közül egyik sem indult még el Formula 1-es versenyhétvégén, ráadásul a pilóták nagy része is csak a szponzori pénzek és az idő elvesztegetését látják benne.
Formula BMW: 300.000 €
Korábbi bajnokok: Nico Hülkenberg, Nico Rosberg, Sebastin Vettel
A létra következő foka egyértelműen a Formula BMW bajnokság, habár ez a sorozat az elmúlt időben nagyon háttérbe szorult. 2007-ben még volt Formula BMW Amerikában, az Egyesült Királyságban, Ázsiában és Németországban is, majd inkább Európába és a Csendes- Óceáni térségre szorult vissza. A BMW sajnos innen is kivonta a támogatás nagy részét, de ettől függetlenül a sorozat folytatódott JK Racing Asia néven, a németeknél pedig Formula BMW Talent Cups címszó alatt. Tavaly egy teljes év eltöltése ebben a sorozatban (Európában) megközelítőleg 300.000 €-ba került.
Formula Renault 2.0: 350.000 €
Korábbi bajnokok: Felipe Massa, Kamui Kobayashi, Pedro de la Rosa
A World Series by Renault sorozat egyik prominens szériája, mely elsősorban az európai versenyekre koncentrál, azon belül is az ismert helyszínekre.
Brit Formula 3: 400.000 €
Korábbi bajnokok: Daniel Ricciardo, Jaime Alguersuari, Rubens Barrichello, Takuma Sato
A Brit F3 messze az egyik legnagyobb történelemmel rendelkező F1-es alkategória, mivel egészen 1951-ig nyúlik vissza. Fennállása óta több más F3-as széria is hozzáolvadt. Bár továbbra is fél szemmel figyelik az ilyen eseményeket a menedzserek és a csapatok főnökei, de a GP2, a GP3 és a Renault World Series miatt a széria jelentősége sokat esett vissza. Azonban az olyan nevek, mint Jean-Eric Vergne, Jaime Alguersuari és Daniel Ricciardo egyértelműen azt sugallják, hogy érdemes számon tartani a sorozatot.
Auto GP: 600.000€
Korábbi bajnokok: Felipe Massa, Romain Grosjean
Eleinte 1999-ben Olasz Formula 3000 néven alakult, de tavaly Auto GP-re nevezték át a sorozatot. A Lola által tervezett első generációs A1GP-s autókkal versenyeznek a pilóták, miközben 3,4 literes Zytek V8-asok dübörögnek az autókban. A sorozat bár tartalmaz F1-es versenyhelyszíneket is (Spa, Monza) mégsem az egyik legfelkapottabb alkategória.
F3 Euroseries: 600.000€
Korábbi bajnokok: Lewis Hamilton, Nico Hülkenberg, Paul di Resta
Először 2003-ban mutatták be és szinte azonnal népszerű lett az olyan sorozatok mellett, mint a Formula Renault és a Formula BMW. A kasztnit a Dallara szállítja minden csapatnak, akik maguk dönthetnek arról, hogy a Volkswagen, vagy a Mercedes 2 literes motorjait kívánják-e használni. Gyakran a DTM pilótái kerülnek ki innen. Összesen 3 verseny van az évad közben, ami egyezik az F1-es naptár helyszíneivel.
GP3: 600.000€
Korábbi bajnokok: Esteban Gutiérrez, Valtteri Bottas
Még csak 2 éve létezik a sorozat, de máris a GP2 egyik előszobájává vált. A mezőny egy része a 2010-es év után a GP2-be szerződött. Népszerűségét annak köszönheti, hogy erős mezőnnyel rendelkezik, a pilóták és a sajtó munkatársai között is jó a széria megítélése.
World Series by Renault 3.5 (WSR): 750.000 €
Korábbi bajnokok: Fernando Alonso, Heikki Kovalainen, Robert Kubica
A GP2 magas költségei miatt az utóbbi években rendkívül népszerűvé és rangossá is vált egyben a Formula Renault 3.5 (vagy közismertebb nevén WSR). Sok pilóta inkább itt próbál meg ülést szerezni magának a GP2 helyett, mert a szériával járó költségek jóval alacsonyabbak és a szponzorok is nehezen tudnak neki ellenállni. Maga a tény, hogy minden versenyre ingyenesen lehet kimenni segített a sorozatnak kiépíteni egy szilárd rajongói bázist: Silverstone-ban nagyjából 120.000 ember látogatott ki a versenyre. A presztízst tekintve pedig a korábbi bajnokok nevei önmagukért beszélnek.
GP2: 1.800.000 € (GP2), 600.000 € (GP2 Ázsia); 2.200.000 € (a két széria együtt)
Korábbi bajnokok: Lewis Hamilton, Nico Hülkenberg, Nico Rosberg, Pastor Maldonado, Romain Grosjean, Timo Glock.
2005-ös megjelenése óta egyértelműen a Formula 1 közvetlen előszobájának tartják, minden eddigi bajnoka versenyzett már, vagy jelenleg is az F1-ben versenyez. A kistestvér, a GP2 Ázsia már kevésbé mondható sikeresnek… A GP2-t a magas költségei miatt több kritika is érte már, de a technikai tulajdonságok miatt egyértelműen az alkategóriák legrangosabbjáról beszélünk. A kasztnikat a Dallara szállítja, míg az autókat 4 literes Renault motorok hajtják és csak 10%-al lassabbak egy Formula 1-es autótól.
Formula 1: 3.000.000. € - 40.000.000 €
A mezőnyből jelenleg bajnokok: Fernando Alonso, Jenson Button, Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Sebastian Vettel
Ha egy pilóta el is éri a lehetetlent és kellő mennyiségű szponzort maga mellé állít, megnyer számos alkategóriát, akkor sem lesz könnyebb az útja a királykategóriába. Csak 3 millió euró kell ahhoz, hogy a nem épp fényes teljesítményű HRT pilótája lehessen, 5 millió a Virgin-hez, a Toro Rosso már kereken 10 milliót kérne, és 12 milliót kellene fizetni azért, hogy valaki Vitaly Petrov csapattársa lehessen a Lotus-Renault GP-nél. Fernando Alonso miatt a Santander 40.000.000 eurót fizet. Egy dolog biztosan elmondható napjaink F1-jéről; nem (csak) a tehetség a döntő.
|