Történelem
Mi is a WSR?
A World Series by Renault, korábbi nevén World Series by Nissan – 1998 és 2004 között – egy autóverseny sorozat. A széria a Formula Renault 3.5-ös, a Formula Renault 2.0-ás és az Eurocup Mégane Trophy sorozatokból áll, gyakran egyszerűen csak WSR-ként – World Series by Renault-ként – emlegetik. 2010-ben kiegészült az F4 Eurocup 1.6-os kategóriával, de 2011-ben kikerült a sorozatból.
Története
A sorozat az 1991 és 1997 között futott spanyol Formula Renault Bajnokságból nőtte ki magát. A World Series kategória Open Fortuna by Nissan-ként alakult meg 1998-ban és többnyire Spanyolországban rendezték meg ezeket a versenyeket, de más országokba is ellátogattak, pl. Portugáliába, Franciaországba, Olaszországba és Brazíliába. A szervezetet az RPM Comunicacion igazgatta. A sorozat többször nevet változtatott, általában a főszponzor váltakozása szerint, de összességében Formula Nissanként emlegették.
Az első években Coloni kasztnikat használtak 2 literes SR20-as Nissan motorokkal. A széria a Formula-3 és a Formula 3000 között helyezkedett el. Egy 2002-es módosítás értelmében Dallara kasztnikra váltottak és továbbfejlesztett VQ30-as erőforrásra. A sorozat nemzetközi lett, több mint a versenyek felét Spanyolországon kívül tartják.
A Renault 2003-ban a Formula Renault V6 Eurocappal kezdte meg működését, mint az Eurosport Super Racing hétvégéjének támogató szériájaként (ETCC és FIA GT Bajnokság). A sorozat Tatuus alvázakkal és Nissan 3.5 l-es V6-os motorokkal futott.
2005-ben a Renault távozott a Super Racing Weekend-ből és útjára indította a World Series by Renault a Formula Renault 3.5-ös és a World Series by Nissan, valamint a Renault V6 Eurocup sorozatok összevonásával. A Dallara váz maradt, de a Renault V6-os motor lett a befutó 425 lóerővel. Ezek után ugyanebben az évben az Eurocup Formula Renault 2.0 és az Eurocap Mégane Trophy is csatlakozott a Formula Renault 3.5-ös szériához.
A 2010-es szezontól kezdve a Formula Renault 3.5-ös széria számára a Dallara által épített szénszálas váz mellé egy 3.5 l-es V6-os Nissan VQ35-ös, 480 lóerős motor lett. A sebességváltó egy 6 sebességes, féleautomata Ricardo típus, az autó teljes súlya 600 kg. A váz ára kb. 130.000 euró + adó, a motor bérlése egy szezonra 20.000 euró.
A kategória ismertebb versenyzői
Forma 1-es pilóták a múltban és jelenben
-
Marc Gené
-
Fernando Alonso (1999 bajnoka) F1-es csapatai Minardi, McLaren, Ferrari és kétszeres világbajnok lett a Renault-val
-
Giorgio Pantano (1999-ben 21.) F1-es csapata Jordan
-
Franck Montagny (2001 és 2003 bajnoka, 2002-ben 2.) F1-es csapata Jordan Super-Aguri.
-
Ricardo Zonta (2002 bajnoka) 1997 FIA GT Bajnoka, F1-es csapata BAR, Jordan és Toyota.
-
Narain Karthikeyan (2002-ben 9., 2003-b4n 4., 2004-ben 6.), F1-es csapata Jordan és a Hispania Racing 2011-ben.
-
Heikki Kovalainen (2003-ban 2., 2004 bajnoka), F1-es csapata Renault, McLaren és a Lotus.
-
Tiago Monteiro (2004-ben 2.), F1-es csapata Jordan és a Midland/Spyker.
-
Robert Kubica (2005 bajnoka), F1-es csapata BMW és a Renault.
-
Markus Winkelhock (2005-ben 3), egy F1-es versenye volt a Spykerrel (Nurburgring 2007).
-
Sebastian Vettel (2006-ban 15., 2007-ben 5. −1. 7 verseny után, amikor otthagyta a F1-ért a szériát), F1-es csapata BMW, Toro Rosso és a Red Bull ahol Ő lett a világ legfiatalabb világbajnoka
-
Jaime Alguersuari (2009-ben 6.) F1-es csapata Toro Rosso.
-
Kamui Kobayashi (2005-ben 1.) F1-es csapata Toyota és a Sauber.
-
Pastor Maldonado (2005-ben 25.; 2006-ban 3.) F1-es csapata Williams F1.
-
Karun Chandhok (2005-ben 29.) F1-es csapata Hispania Racing és a Lotus.
Más kategória bajnokai
-
Andy Priaulx (2001-ben 18.) – 2004 European Touring Car Championship (ETCC) Bajnok, 2005, 2006 és 2007 World Touring Car Championship (WTCC) Világbajnok
-
Matteo Bobbi (2001-ben 11., 2002-ben 6.) – 2003 FIA GT Bajnok
-
Alex Lloyd 2007 Indy Lights bajnok
-
Simon Pagenaud 2006 Atlantics Bajnok
(http://hu.wikipedia.org/wiki/World_Series_by_Renault)
Vissza
|